شنا در دوران بارداری

شنا در دوران بارداری

آیا از مزیت های شنا در دوران بارداری آگاهی دارید؟ می دانستید که فعالیت های ورزشی از جمله شنا کردن، زایمان راحت تری را سبب می شود؟ هر گونه فعالیت هوازی در طول بارداری می تواند هم برای مادر و هم جنین بسیار مفید واقع شود. این فعالیت ها عضله قلب را قوی تر کرده و موجب خون رسانی بهتر می شود. همچنین سطح اکسیژن رسانی خون افزایش یافته و خونرسانی به جنین بهتر انجام می گیرد. شنا یکی از ایمن ترین ورزش ها برای مادران می باشد که در زیر به برخی از مزیت های آن اشاره می شود:

شنا در دوران بارداری

شنا در دوران بارداری

  • این ورزش بر هر دو ماهیچه ی بزرگ بدن (دست ها و پاها) تاثیر می گذارد.
  • در صورت انجام اصولی و شنای ملایم، فشار بسیار کمی به بدن آورده می شود. سرمای آب از گرم شدن بیش از حد بدن جلوگیری کرده و بدین ترتیب از آسیب به غضروف ها و رباط ها جلوگیری می شود. در هنگام شنا، بدن در حالت بی وزنی قرار گرفته و این مورد می تواند برای درد غضروف ها یا درد های استخوانی مفید باشد.
  • شنا در دوران بارداری می تواند از درد های کمر(که به دلیل بزرگ شدن شکم ایجاد می شود) بکاهد. به بیان دیگر به قوی تر شدن عضلات فیله کمر کمک کرده و عضلات شانه ها نیز قوی تر و خوش فرم تر می شوند.
  • با ورزش کردن می توان بسیاری از چربی های اضافه را سوزاند و در نتیجه از افزایش بی رویه وزن در بارداری جلوگیری می شود.
  • شنا کردن در آب موجب کاهش ورم دست ها و پاها می شود.

برای داشتن یک بدن فیت و با چربی کم و تجربه یک بارداری سالم و بی دردسر، ورزش هایی مثل یوگا در بارداری و پیلاتس در بارداری  ،  شنا، پیاده روی سریع و غیره همگی کمک بسیاری به مادر می کنند.

آیا از مزیت های شنا در دوران بارداری آگاهی دارید؟ می دانستید که فعالیت های ورزشی از جمله شنا کردن، زایمان راحت تری را سبب می شود؟ مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر با دانش روز دنیا بهترین توصیه های ورزشی برای دوران بارداری را دارد. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به مرکز با شماره 33 81 35 02144 و 50 35 35 02144  تماس بگیرید.

نکات کلی شنا در بارداری

تلاش کنید که حداقل بیشتر روز های هفته به مدت  20 تا 30 دقیقه شنا کنید. شنا قبل از بارداری به طور مدارم شنا می کردید، بدون تلاش زیادی می توانید در طول بارداری نیز به انجام این ورزش ادامه دهید. ولی با موارد اورژانسی و نشانه های خطر آشنا شوید تا در صورت مشاهده علائم خاصی، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

ولی در صورتی که در دوران قبل از بارداری هیچ گونه فعالیت ورزشی خاصی نداشته اید حتماً با پزشک خود مشورت کنید. نکته دیگری که جالب است بدانید این است که انسان معمولاً زمانی که در استخر است متوجه تشنگی نمی شود. بهتر است قبل از ورود به استخر 1 لیوان آب نوشیده و هر 20 دقیقه یک بار یک لیوان دیگر آب بنوشید. در آب و هوای گرم نیاز به آب بیشتر می شود.

شنا در دریا در دوران بارداری

در صورت داشتن انرژی کافی می توانید اول صبح شنا کرده و از حالت تهوع صبحگاهی پیشگیری کنید. ممکن است مادر به کلر موجود در استخر حساسیت داشته و برای وی باعث حالت تهوع شود. در این صورت می توان به استخر های ضدعفونی شده با نمک مراجعه کرد و یا در بخش امن و محافظت شده دریا شنا کرد.

آموزش شنا در بارداری

در صورت آموزش صحیح شنا، فشار کمی در هنگام این ورزش به طریق اصولی به بدن وارد می شود. رشد جنین در رحم و افزایش وزن تاثیر قابل ملاحظه ای بر قابلیت شنا در دوران بارداری ندارد.

مایوی بارداری

در هفته های آخر بارداری، راحتی مادر مورد بسیار با اهمیتی می باشد و مادر با انجام مدل های مختلف شنا می تواند تشخیص دهد که در کدام حالت احساس راحتی بیشتری می کند. همچنین با تهیه مایو مخصوص بارداری می توان عملکرد بهتری داشت.

شنا در دوران بارداری

شنا در دوران بارداری

راه رفتن در آب در دوران بارداری

در صورتی که مادر احساس درد و گرفتگی ماهیچه دارد، می تواند به جای شنا کردن، با راه رفتن در قسمت کم عمق استخر علائم درد را بهبود بخشد. باید هنگام خروج از استخر مراقب بوده و و از پوشیدن دمپایی لیز و خیس خودداری کرد.

در مرکز مامایی رویان مهر کلاسهای ورزش در آب برگزار می گردد. برای اطلاعات بیشتر با شماره 33 81 35 02144 و 50 35 35 02144  تماس بگیرید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 16 =